Al een tiental jaar leef ik me helemaal uit met acteerwerk voor films, animatieseries, of voice-over van reclame tot e-learnings. Maar dankzij mijn kinderen en af en toe een verlekkerend projectje op mijn pad, heb ik helemaal de smaak van gaming te pakken. Met ontelbare stemmetjes uit één keel, een pak technische achtergrond en een onstuitbaar enthousiasme sta ik klaar om jouw game mee leven in te blazen!
We kunnen en willen er niet meer omheen: terwijl de filmindustrie zich nog altijd opnieuw probeert uit te vinden na de pandemie, scheert de gaming sector steeds hogere toppen. Games zijn hèt middel om entertainment, maar ook informatie en educatie, bij het grote publiek te brengen. In de productieflow van spellen en platforms komt er ook meer en meer aandacht voor sound design en audio postproductie. En al die personages, van (boven)menselijke helden tot monsterlijke aliens, moeten ook leven in geblazen worden.
Voor een stemstuntman als ik zijn games natuurlijk geweldige kansen om eens goed ‘het beest uit te hangen’. Ik mocht al heel wat stemmetjes lenen aan Vlaamse producties in verschillende domeinen, van educatieve tools voor het onderwijs tot hilarische mobiele indie-games, zowel in het Vlaams als in het Engels. En vaak deed ik dat simpelweg vanuit m’n eigen studio, wat natuurlijk zowel praktisch als budgettair erg interessant kan zijn voor Belgische game ontwikkelaars.
Trouwens, denk je er als ontwikkelaar van een game aan om met steun van het VAF gaming fonds aan de slag te gaan, dan kan het voordelig zijn om je geld niet via online kanalen in het buitenland te besteden, maar je productiesteun – zoals voorgeschreven – hier in Vlaanderen te investeren. Ideetje misschien? 😉
Voorbeelden
VR – The Mask of the Pharaoh
Bij The Park Playground kun je je laten onderdompelen in een Egyptisch avontuur. Ik las de scripts solo in in mijn eigen professionele studio en bezorgde de klant Triangle Factory netjes opgeknipte clips die hij meteen aan de juiste cues kon toewijzen.
Mobile – Space Control – Engelse gekte
Voor de trailer van het knettergekke indie game Space Control van het Kortrijkse MoonMonster Studio’s voorzag ik de bizarre figuren als Grand Inquisitor Flurg, zijn assistentje Derrick en een ‘Glebglub’ van stemmetjes. Deze opname gebeurde met live regie over internet: de verantwoordelijke voor het sound design kon me dus persoonlijk briefen en regisseren tijdens de sessie.
Arcadia – De Watergroep
Mag het iets serieuzer? Dan heb je ook educatieve games die heel waardevol kunnen zijn, zeker als je ze met gevarieerd acteerwerk extra aantrekkelijk kunt maken voor je doelpubliek. Ik las al heel wat modules in voor uitgeverijen als Zwijssen, Van In of Plantyn. De resultaten daarvan zitten natuurlijk op gesloten leerplatformen, maar soms zijn er ook leuke projecten voor het grote publiek.
Eentje daarvan was Arcadia, een leuk leerplatform over drinkwater van De Watergroep. Solo ingelezen voor composer en sound designer Tom Bleys.
Alle registers, ook in het Engels!
Zoals je hierboven al kunt horen, draai ik m’n hand niet om voor Engelse scripts, die ik volstrekt als een native inspreek (VS, UK… en accenten en spraakgebreken naar believen!).
Een mooi voorbeeldje daarvan dan weer, is de VR game Gazzlers van BoltBlaster Games. Je hoort me als Phil, de irritante sidekick die je in het korrelig Vlaams en het Boston-achtig Engels doorheen je avontuur loodst. En wat een avontuur was het voor mij: enkele honderden inzetjes – deels met live online regie van de ontwikkelaars – in mijn studio opgenomen, gemonteerd en geëxporteerd tot individuele klankbestanden die rechtstreeks konden importeren. Een combinatie van creatieve en technische uitdagingen, geflipt plezant!
Studio pret
Heb je je eigen audio setup met inspreekcel? Dan is het eens zo tof om echt samen in de studio te kruipen. Je sluit me gewoon een paar uur op in zo’n hok en dan heb jij volledige controle over wat eruit komt!
Een paar jaar geleden heb ik me zo rot geamuseerd met Jef Aerts (Audiobender) voor een demo die hij maakte in WWise. Klik hier voor de volledige video.
Hit me!
Samen in de studio, ik die helemaal solo uit de bol ga, of een remote sessie waarin je me live regisseert over het internet? Mogelijkheden zat.
Heb je zelf een idee of project waar je wel eens over wil babbelen? Je weet me te vinden via mijn contactpagina!